Städa kök

Blogg

Ska man ha sopmaskin eller dammsugare för proffs?

5 dec 2019

Om man arbetar som proffs med städning av både företagslokaler, till exempel, eller om man arbetar med hemstädning, så behöver man rikigt bra städverktyg för proffs. Så vad är bäst egentligen? Duger det att komma dragande med en enkel dammsugare när man ska dammsuga på ett kontor som både har matta och vanligt plastgolv? Eller bör man ha en riktig sopmaskin för kontoret? Här reder vi ut vad som är viktigast.

Om man tar det som en tumregel att slitaget på golvet är det viktigaste; ju mer och större slitage, så behöver man en sopmaskin som motsvarar slitaget på golvet. Ju större slitage, som till exempel på ett golv som finns i en hotellfoajé, ett bibliotek, en affär eller på ett sjukhus där det är oerhört många som går på, så krävs det att man har en effektiv sopmaskin. Det finns större och mindre sopmaskiner som både suger upp allt damm och smuts och som samtidigt rengöra golvet med rengöringsmedel och vatten.

Don efter slitage

Proffs behöver sopmaskin

Dammsuger du ett golv hemma hos någon, där endast famljen går på golvet, så behöver du endast en dammsugare. Visserligen är det ju bäst att använda en effektiv dammsugare, eftersom  det är viktigt att få upp allt damm, vid en vanlig hemstädning. Vill du vara riktigt säker på att få upp allt damm som kan finnas på golvet hemma hos någon, så kan du använda en vanlig golvmopp. De är mest effektiva på att få upp och bort allt damm. Men ska du städa i ett trapphus, duger det inte med en dammsugare för att få bort allt smuts. Till det behöver du en riktig sopmaskin, som både sopar upp all grus och sand, men som samtidigt moppar golvet med rengöringsmedel och vatten.

Sopa utomhus

Skulle du händelsevis behöva rengöra utomhus, kan du behöva en större sopmaskin. Här behöver man gå efter yta; ju större yta som du behöver rengöra, desto större sopmaskin kommer du att behöva. Säg att du ska rengöra en gata, så behöver du en riktig sopbil, men om du endast ska rengöra en innergård, behöver du ingen sopbil, utan en vanlig sopmaskin som suger in allt som är smutsigt på ytor där barn ska leka eller människor gå på. Det finns ju ytor som till exempel mitt på gågator som behöver rengöras. Då kan man inte köra med sopbilar, utan kanske bara kan köra en lagom stor sopmaskin. De finns både att köpa eller hyra för företag.

Så här frostar du av frysen snabbt

5 okt 2019

Med våra enkla tips så frigör du mer plats och får bättre effekt – så här frostar du av frysen snabbt. Måste man verkligen frosta av dagens moderna frysar? Ja, det måste man – men kanske inte med samma regelbundenhet som tidigare krävdes. Någon gång per år brukar räcka. 

Frosta av frysen eller anlita flyttstädning i Uppsala

Om man väljer att inte frosta av frysen överhuvudtaget så kan priset man får betala bli ganska högt. Dels så kommer isen som bildas att ge dig avsevärt mycket mindre utrymme, dels så kommer dina varor och de livsmedel du placerar in i frysen att förstöras. Detta i form av att isen bildar äckliga hinnor på maten som ger en unken smak.

Som ett tredje skäl till varför du ska frosta av frysen kan vi nämna effekt och livslängd. En avfrostad frys drar mindre ström, den ger en bättre effekt och den håller betydligt längre också.

En fråga som gör att många drar sig från att frosta av frysen gäller tiden. Man anser helt enkelt att man inte har tid att lägga en halv dag på att se hur isen smälter och rinner ned i kärl på golvet. Det behöver man heller inte göra. Med våra metoder kan man göra processen snabbare och få en bättre, mer hygienisk frys på nolltid. Hur? Häng med!

Så här gör du

Vi tänkte visa fem enkla steg på hur du kan frosta av frysen snabbt och förhoppningsvis kommer dessa tips att skapa större regelbundenhet från din sida. Även moderna frysar behöver omsorg och följer du dessa råd exempelvis en gång på vintern och en gång på våren så kommer du att få en frys som håller längre och mat som smakar bättre.

  • Plocka ur frysen. Vintertid är att föredra då du kan använda dig av naturens egna frysbox under tiden. Det vill säga: är det minusgrader ute så kan du lägga maten på balkongen eller på verandan under tiden frysen frostas av. Om inte - ja, då kan du vira in allt i tidningspapper och stoppa det i vanliga frysboxar. Gör du det så bör du - naturligtvis - se till att klabbarna är iskalla. Passa på att slänga allt som ser ofräscht ut och sådant du vet med dig att ni aldrig kommer att äta upp.
  • Stäng av frysen. Då du stängt av frysen så är det viktigt att du skyddar golvet från eventuellt vatten som kan rinna ut. Lägg handdukar längs kanterna på frysen och lägg även ett badlakan under det kärl - lämpligen en ugnsform - som ska samla vattnet som rinner.
  • Frosta snabbt! Att vänta på att en frys avfrostas är lite som att vänta på att färg ska torka. Hopplöst tråkigt, alltså. Du kan snabba på processen genom att fylla några kastruller med vatten och koka upp vätskan på plattan. Ställ sedan in dessa i frysen och byt mot nytt, kokande vatten så snart det svalnat. Vissa säger att hårtorkar och hårfönar är ypperligt att använda. Vi skulle emellertid starkt avråda från detta då du lätt kan få en stöt och då utrustningen dessutom kan gå sönder. Det är inte heller att anse som speciellt miljövänligt. Försök heller inte att hacka loss isen. Skaderisken är stor - både på dig själv och på frysen.
  • Rengör. Nu är det bara att börja rengöra inuti frysen. var noga längs lister och kanter och plocka med fördel ut hyllplanen för att diska dessa för hand.
  • Slå på strömmen igen. Då du torkar av frysen så kan du slå på strömmen igen och när önskad temperatur har uppnåtts så ställer du in allt livsmedel och alla matvaror igen.

Ska du flytta? Läs mer här om du vill få en flyttstädning i Uppsala.

När du vill få storstädning av städbolag

1 okt 2019

Behöver du storstädning av ditt hem eller på arbetsplatsen i ditt företag? För en riktig storstädning krävs det oftast att man anlitar ett städbolag som kan rengöra allt från grunden. Det är ju det som är meningen med en storstädning; att allt blir rent och inget blir glömt. Vad som bör ingå i en storstädning berättar vi om här.

I en storstädning bör man städa golv. Då menas mer än dammsugning. Då bör även golvvård ingå, såsom golvpolish, till exempel. Är det ett trägolv kan man köpa golvpolish i vanlig handel. Fönster bör putsas. Finns det fläckar bör man ta bort dem. Sker storstädningen i hemmet, bör kök och badrum städas och rengöras särskilt noggrant. 

Få storstädning av Rentutav

Rengöring i köket

Då bör man rengöra vitvaror extra noga. Både inuti, ovanpå och utanpå. Ska man rengöra en diskmaskin, bör man först ta ur kasetterna där man ställer tallrikar och rengöra underlaget i diskmaskinen. Filter bör rengöras. Saltet i förvaring för detta bör fyllas på. Allt vatten i diskmaskinen bör tömmas och bestickstället bör diskas. Till sist bör man torka rent kring alla kanter. Diskbänk och arbetsbänk bör torkas rena. På samma sätt bör man torka kökskåp och köksluckor noggrant med en ren trasa och rengöringsmedel. Till sist bör man rengöra element och golv med golvlister. Till sist bör man torka köksdörren riktigt ren från alla fläckar.

Rengöring av badrum

I badrum bör man rengöra handfat, toalettstol och toalettring riktigt noggrant. Där får inte finnas några fläckar kvar när rengöringen är gjord. Alla blandare och kranar bör rengöras ordentligt innan man är klar. Det får inte finnas några kalkavlagringar kvar på eller kring kranarna. Alla väggar bör torkas rena, liksom golv. Även spegel och övrig inredning bör torkas helt rena så de skiner. Finns det en golvbrunn bör den rengöras noggrant.

Rengöring på kontor

Är det en arbetsplats eller kontor som ska storstädas bör alla arbetsredskap rengöras. På kontor bör alla skrivbord torkas rena från fläckar. Datorerna ska inte rengöras med vatten. Då bör man använda rengöringsmedel som är avsedda för dessa. Sedan bör man använda en mikrotrasa till dem. Alla papperskorgar bör tömmas. Fönster ska putsas och alla fönsterbrädor ska torkas rena. Element ska rengöras. Golvlister ska torkas rena och golven ska rengöras. Det ska inte finnas fläckar kvar när golvet är rengjort. Finns det hyllor och byråer, hurtsar eller liknande ska de alla torkas rena. Alla papperskorgar ska ha nya avfallspåsar. Pentryn och kök ska rengöras som tidigare beskrivet.

När du inte orkar städa längre

30 aug 2019

Det kommer en dag i allas våra liv när kroppen säger ifrån. Lederna känns stelare, benen och armarna känns tyngre och vi blir darrigare på handen. Sjukdomar kan skynda på förloppet, men även den som håller sig i trim med daglig motion och en sund kosthållning blir till slut för svag för att orka med vardagsbestyren. Det är därför vi har ett system med behovsprövad hemtjänst i Sverige.

Många har hemtjänst i Stockholm

Hemtjänsten är en del av den svenska välfärden. Enligt lagen har alla rätt att få hjälp med den vård och omsorg man är i behov av. Hemtjänsten kan hjälpa till med allt från disk och matlagning till matning och hjälp med att sköta den personliga hygienen. I Stockholm har ungefär 20 000 personer hjälp med hemtjänst i sina ordinarie boenden, vilket är mer än dubbelt så många som bor på äldreboende.

När du känner att det börjar bli för tungt att ta fram dammsugaren, eller att diska och laga mat, kan du ansöka om hemtjänst hos kommunen. Det är alltid kommunen som behandlar ansökningar om hjälp enligt hemtjänstlagen, men de som utför hjälpen kan vara både kommunala och privata utförare, stiftelser eller organisationer.

Ansöka om hemtjänst i Stockholm

Om du vill ansöka om äldreomsorg i Stockholm kan du använda dig av Stockholms Kommuns tjänst Äldre direkt, som hjälper dig att komma i kontakt med en biståndshandläggare. Du kan även ansöka direkt på Stockholms Kommuns sida aldreomsorg.stockholm. I din ansökan beskriver du dina behov, och du kan ansöka om hjälp med precis vad du vill. Sedan är det upp till biståndsbedömaren att utreda vad du har rätt till enligt lag.

När biståndshandläggaren har beslutat i ditt ärende får du det hemskickat till dig tillsammans med en förklaring till hur du kan överklaga beslutet. Om du blir beviljad hemtjänst har du själv rätt att välja utförare. Om du inte vill välja har kommunen ett ickevalsalternativ som du då blir tilldelad. Denna kan vara både den kommunala utföraren eller en privat aktör.

Mer frihet på ålderns höst

Att få hjälp av hemtjänsten med städning, matlagning och andra hushållsbestyr gör att man kan bo kvar i sin bostad längre. En bra hemtjänst hjälper bara till med det du själv inte orkar med längre och stödjer och uppmuntrar till att du ska klara så mycket som möjligt själv. Detta för att du ska kunna behålla dina motoriska och kognitiva förmågor längre och i så stor utsträckning som möjligt leva ett oberoende liv. Hemtjänstpersonalen kan också följa med på sociala aktiviteter, promenader och annat som hör vardagen till.

Läs mer om hemtjänst på sidan https://www.hemtjänststockholm.nu

 

Att rengöra köksfläkt

21 aug 2019

 

Att rengöra en köksfläkt kan vara ganska så svårt. Många är det som hoppar över den delen av en köksrengöring då det är lätt att man tycker att det är för krångligt. Men om man följer vårt tips om hur man lättast rengör en köksfläkt så går arbetet som en dans. Så här kan du göra:

Rengöra köksfläkt i diskhon

Om du känner till hur man enklast plockar isär en köksfläkt, går det snabbt att rengöra de olika delarna. Beroende på hur din köksfläkt är tillverkad, kan man enkelt ta isär delarna på den. De vanligaste och enklaste köksfläktarna har ett filter som sitter mellan två plastdelar som bildar en ram kring själva filtret. Då tar man isär de båda plastdelarna som bildar ramen kring filtret. Sedan lägger man filtret och plastdelarna i vatten i diskhon. Sedan häller man i rengöringsmedel och låter delarna ligga i rengöringsmedlet tills de har blivit rena. Vill man använda något annat och starkare medel än diskmedel och rengöra särskilt filtret som kan vara fullt av fett, kan man förslagsvis rengöra filtret i en kastrull. Först häller man i vatten i kastrullen. Sedan häller man på med bikarbonat (bakpulver) och ättika. Låt koka upp. Lägg sedan filtret i kastrullen och låt koka. Sedan är det bara att låta filtret torka på ett diskställ. De andra delarna i köksfläkten kan man diska på sedvanligt sätt.

köksfläkt

Rengöra köksfläkt i diskmaskin

Vill man kan man även, rengöra delarna i en diskmaskin. Ta isär alla delarna i köksfläkten. Lägg sedan alla delarna i diskmaskinen. Lägg i diskmaskinspulver eller en tablett och låt diskmaskinen gå på några minuter. Sedan är det bara att lägga tillbaka delarna i köksfläkten och installera filtret.

När du vill rengöra mer än en köksfläkt och behöver få till en storstädning i Stockholm kan du läsa mer här

Så ska en flyttstädning se ut

31 jul 2019

När det är dags att flytta finns det så många praktiska saker som man måste ta hand om. Det är själva bostaden som måste ordnas, så att man vet vart man ska flytta. Man måste skaffa nytt arbete, eller komma in på de studier som man önskar. Man måste packa alla sina saker, och tömmar hela den gamla bostaden innan flyttlasset kan gå iväg. Sedan måste man flyttstäda så att hyresvärd eller nästa bostadsägare blir nöjd med flyttstädningen. Det gäller att se till så att hela bostaden är helt fläckfri och ren. Det är inte det lättaste och kraven är höga på flyttstädningen.

Så bör en flyttstädning se ut

1. I köket bör alla vitvaror städas ur. Frysen måste frostas av och sedan rengöras inuti, dörren rengöras, och även ovanpå, om man har en friliggande frys. I kylskåpet tar man ut alla lösa delar och diskar dem. Sedan torkar man rent i hela kylskåpet. Här tar man även kylskåpsdörren och torkar rent, plus ovanpå kylen om den också är friliggande. Diskmaskin ska tömmas på vatten och rengöras inuti. Spisen och framför allt ugnen ska rengöras noggrant. Även mikron måste rengöras inuti, utanpå och ovan mikron. Glömt inte att torka rent under den.

2. I badrummet ska handfat, toastol och badkar rengöras lika noggrant som i köket. Ta loss toaringen på toastolen och rengör toaringen ordentligt. Torka rent sedan hela toastolen. Häll i rengöringsmedel i toastolen. Låt verka. Torka rent på handfat, badkar och badrumsskåp. Glöm inte att rengöa ovanpå badrumsskåpet. Rengör sedan allt kakel och klinker och i fogarna. Rengör även eventuell tvättmaskin, tumlare och torkskåp. I tvättmedelsfacket måste man få bort allt tvättmedel.

3. I alla rum måste man rengöra fönster, fönsterbrädor, fönsterlister och fönsterkarmar. Det ska glänsa om fönstren innan du är klar med dem. Sedan bör du hänga av elementen och rengöra dem bakom element, ovanpå och på utsidan. Alla vägguttag måste rengöras, liksom strömbrytare. Alla golvlister, dörrkarmar och eventuellt andra lister måste torkas helt rena.

Till sist tar man golven och städar rent genom att dammsuga och moppa golven. Finns det särskilda fläckar på golv eller väggar måste man rengöra dem ordentligt. Fläckar på tapet regörs lättast med diskmedel. Oljefläckar tas bort med aceton. Fettfläckar tas även bort med diskmedel. Lim tas bort med en skrapa, på golv, inte på tapeten.

Tycker du att det låter för svårt att flyttstäda själv? Anlita då en städfirma för flyttstädning i Uppsala: https://www.flyttstädninguppsala.biz.

Så bör en flyttstädning vara

23 jun 2019

När det kommer till flyttstädning bör den vara perfekt. I princip. Kraven på en flyttstädning är väldigt höga. Flyttar man till exempel från en hyrd bostad, kommer hyresvärden och torkar fingret på ovansidan av dörren och listerna, synar toalettstol, ugn, spis och golvlister och underkänner flyttstädningen om det finns det minst dammkorn kvar som hyresvärden kan hitta. Flyttar man ur en bostadsrätt eller villa, kan man räkna med att flyttstädningen ska hålla samma standard som Mäklarsamfundet har bestämt att en flyttstädning ska hålla. I princip innebär en flyttstädning att den ska vara hel fläckfri. Det ska inte finnas någon smuts överhuvudtaget någonstans alls.

Anlita flyttstädningsfirma

Om man i stället för att oroa sig över flyttstädningen, bokar in en städfirma som utför själva flyttstädningen kan man boka in en sådan, för några tusenlappar. Hur mycket det kommer att kosta, beror på hur stor bostaden är. Kom ihåg att det finns möjlighet att dra av på inkomstskatten för flyttstädningen. Den är på 75.000 kronor per år och som högst 30 procent av arbetskostnaden per person och per år. Det sänker priset ganska så effektivt. Bor du i Göteborg och behöver flyttstädningen i Göteborg, kan du börja med att googla "flyttstädning Göteborg" för att få några kontaktuppgifter till städfirmor som gör flyttstädningar i den staden. Annars skriver du in den ort där du behöver flyttstädningen i Googles sökfält. Sedan är det bara att ta kontakt och fråga om offert och referenser.

Viktigt med F-skattsedel

Det viktigaste som du bör kontrollera innan du bestämmer dig för en städfirma är att det är ett företag som har F-skattsedel. Utan en sådan, blir Rut-avdraget ogiltigt. Ett annat krav är att de arbetar noggrant. Här bör man absolut se upp med att boka in en städfirma som har mycket låga priser. De flesta städfirmor som har otroligt låga priser, städar knappt alls och det är inte alls säkert att en sådan flyttstädning ens blir godkänd. De flesta städfirmor som tar mycket låga priser tänker att man "får vad man betalar för" och städar knappt alls, vilket gör hela jobbet ogjort. Varför ska man då anlita en billig städfirma som knappt utför den tjänst som man ändå bokar in dem för? Då är det mycket bättre att anlita en städfirma som gör jobbet mycket noggrant och tar betalt för det. Här kan du läsa om en städfirma i Göteborg som utför flyttstädningar som definitivt blir godkända med konstens alla regler: flyttstädningigöteborg.com.

Så bör trappstädning i Stockholm vara

3 jun 2019

Har man en bostadsrättsförening (BRF) i Stockholm är det säkert många både bland dem som bor i fastigheten och olika gäster som kommer till huset. Många BRF:er ser dessutom till att hyra ut bottenvåningen till olika företag. Har man en attraktiv adress i centrala Stockholm är det mycket efterfrågat att kunna hyra bottenvåningen till sitt företag. Har man hyrt ut en del av sin fastighet till ett företag, är det mycket viktigt att ha en regelbunden trappstädning i Stockholm

Det blir smutsigt

Utan en regelbunden trappstädning blir det mycket smutsigt. När det går många människor på samma ställa, drar alla in smuts, sand, grus och annat som inte hör hemma i ett trapphus. Ett trapphus bör vara skinande rent när man kommer in i en fastighet som på en fin adress i Stockholm. Väggarna bör vara rena och fria från graffitti-klotter. Golvet bör vara helt rent från sand och grus. Entrémattan bör vara helt ren. Ledstänger i trappan bör vara fläckfria, liksom alla trappsteg ska vara rena.

Det ser ut som misär

Det finns många trapphus som påminner om misär. Det är trapphus som har sett sin senaste ommålning för 40 år sedan, minst. Väggarna ser ut som om de var målade någon gång på 80-talet. Är själva trappstegen svarta av smuts ser det ut som misär i trapphuset. Det kan finnas allehanda graffittiklotter i trapphuset. Det gör att det ser ut som ett ställe som Gud glömde.

Det blir ohygieniskt

Med smutsen, sanden och gruset kommer det in bakterier som kan göra det ohygieniskt att vistas i trapphuset. Har man ett smutsigt trapphus som både ser ut som misär, som är smutsigt och som är ohygieniskt så vill inte kunderna (till företaget) komma till adressen. Inte heller vill gästerna eller de boende komma till adressen. Det blir dessutom mycket svårt att sälja bostäder i det hus som har ett smutsigt trapphus. Det ger nämligen inget bra intryck att ha ett ostädat trapphus.

Anlita städfirma till trappstädningen

Då är det så mycket bättre att anlita en städfirma som kan komma ut och städa trapphuset så att både de boende, hyresgäster och andra blir nöjda med trappstädningen i Stockholm. Anlita någon som erbjuder just trappstädning. Det är nämligen inte alla städföretag som gör det nämligen. För att utföra en bra trappstädning är det viktigt att de arbetar snabbt, noggrant och att städfirman är pålitlig, så att de faktiskt städar trappan ordentligt.

Trippel dubblering för Rut i Moderaternas budget

10 feb 2019

Visste du att dagens regering har tripplat möjligheten för Rut-avdragen? I höstas röstade riksdagen igenom Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019. I den dubblerades möjligheterna för Rut-avdrag med det tredubbla. Så istället för att göra avdrag för högst 25.000 kronor per år och per person kommer vi nu att kunna göra avdrag för 75.000 kronor per år och per person. Vi gissar att detta kommer till att leda till 1) alltfler kommer att anlita fler hushållnära tjänster och 2) alltfler företag kommer att slå sig in på banan och konkurrera om jobben på marknaden. Med denna ökning av Rut-advragen kommer det också finnas utrymme för fler företag.

Den tjänst som ökat mest är hemstädning

Allra mest populär har hemstädningen varit. Bara under 2017 gjordes det avdrag för minst 1 miljard kronor, och hittills har vi inte sett någon minskning på efterfrågan på den tjänsten. Det är alltså mest populärt att anlita hemstädning av våra hem. Och vi anser inte det är konstigt alls, med tanke på alla stressade småbarnsföräldrar och alltfler äldre som bor hemma trots att de egentligen behöver bo på vårdhem eller servicehus. Med 75.000 kronor i avdragsgill subvention kan många få skinande och blanka hem. Det ser vi fram emot.

Välj rättvist och ansvarstagande hemstädningföretaget

Här listar vi några kriterier som vi tycker är viktiga när det kommer till att välja mellan ett 100-tal hemstädningsföretag i Stockholm och ett 10-tal som utför hemstädning i Nacka i Stockholm. Här tycker vi det är viktigt att det inte är företag som utnyttjar sin personal eller som brister i att betala sina skatter och arbetsgivaravgifter. Då bidrar man ju som privatperson till att gynna fuskande och oseriösa städföretag.

Välj därför enligt följande kriterier:

  1. Städföretag som har kollektivavtal för sina städare. Det innebär att skulle det hända att någon av dem blir sjuka, får de sjukersättning, företaget betalalar deras pensioner dagen som de blir gamla och inte kan arbeta längre.
  2. Städföretag som har egen ansvarsförsäkring. Skulle det hända – och en olycka händer så lätt, då ska inte kunden betala för det som händer. Det ska städföretaget betala. Allt kan ju hända när någon annan kommer hem till dig och det ska inte du råka ut för.
  3. Städföretaget ska ha F-skattsedel och betala sina skatter, som alla andra.
  4. Ha en rimlig offert. Det ska ju inte kosta hur mycket som helst att få en hemstädning.
  5. Ha goda referenser. Det är ju tyvärr inte alla som sätter en ära i att göra ett så bra jobb som möjligt. 

En jämförelse av städföretag i Uppsala

1 feb 2019

städföretag

Är det någon skillnad på städföretagen i Uppsala utöver priset? Är det värt att jämföra dem mot varandra innan hemstädning beställs? Ja, visst finns det tydliga skillnader.

De flesta som ska beställa hemstädning väljer att utgå från priset hos de olika städföretagen och väljer sedan de som ger lägst pris. Men priset är knappast det enda som skiljer företagen åt. När fem städföretag i Uppsala ställs mot varandra, utifrån deras hemstädning, visar sig flera andra faktorer variera. Här är det som fick det bästa resultatet när undersökningen summerades: hemstädninguppsala.com/

Vill du anlita miljöcertifierad hemstädning?

Ett av företagen marknadsför sig med ”miljövänlig städning”. De använder därmed enbart miljövänliga produkter och har ett tydligt miljöfokus i arbetet. Detta genom att exempelvis välja bort engångsprodukter och välja städmaterial som är hållbara i längden.

Önskar du anpassad städning?

En del av företagen i Uppsala skriver på sina hemsidor exakt vad som ingår i deras hemstädning. Det är en lista över vad som ska städas – och vad som inte kommer att städas. För de flesta passar denna form av hemstädning då många efterfrågar liknande tjänster. Men för andra är det viktigt att kunna anpassa städningen helt efter egna behov. Kanske vill du välja bort vissa delar till förmån för andra.

Vill du ha kostnadsfritt besök och offert?

Så länge du bor inom Uppsala brukar det inte vara några problem att få gratis hembesök. Företaget kommer ut och går igenom vad du vill ha städat under kommande hemstädning och ger därefter en offert. Andra har valt att enbart erbjuda denna tjänst i samband med att en städning genomförs.

Vill du ha mer hjälp än bara städning?

Hemstädning är den vanligaste städtjänsten. Detta om man ser till den summa som varje år läggs på hushållsnära tjänster och städning. Att ha denna städhjälp innebär även att ytterligare hushållsnära tjänster kan beställas.

Även på denna punkt är det skillnad mellan städbolagen. En del har enbart hemstädning, storstädning och andra städtjänster. Andra kan även erbjuda barnvakt, trädgårdsskötsel, tvätt och strykning. När ändå personal är på plats i hemmet kan man passa på att få hjälp med andra hushållsnära tjänster.

Vad får det kosta?

Som nämndes i inledningen är det priset som de flesta titta på och det är helt avgörande för flera kunder. För att hitta bästa priset är bästa vägen att be om offert från flera städföretag. Detta oavsett om man önskar ett enstaka städtillfälle eller som löpande abonnemang. Prisskillnaderna var mycket stora mellan de jämförda företagen men samtidigt är det även olika mycket som ingår i tjänsterna. 

Renare trapphus i fem punkter

1 feb 2019

Även om många inte tänker på hur välstädat, ljust och fräscht det är i ett trapphus så påverkas man av detta. Det är första intrycket som ges när man kliver in i trapphuset. Ett ljust, fräscht och välstädat trapphus gynnar inte bara de som bor i bostaden utifrån att man trivs bättre utan minskar även risken för skadegörelse genom att det är mer upplyst. Ett städbolag som är verksamt i Örebro nämner bland annat dessa punkter för ett renare och snyggare trapphus. 

Regelbunden trappstädning

Att ett städbolag nämner ”regelbunden trappstädning” som första punkten till ett renare trapphus är kanske inte helt oväntat. De tjänar självklart på att lyfta fram sina tjänster och framhäva att de är nödvändiga. Men i detta fall har de en tydlig poäng. För dig som bor i en hyresrätt ska trappstädning och underhåll av gemensamma utrymmen ingå i hyran. Det är på så vis något man både ska kunna förvänta sig och kunna kräva. För några år sedan krävde till och med Hyresgästföreningen i Örebro att ett fastighetsbolag skulle återbetala delar av hyran till hyresgästerna eftersom det inte hade utförts trappstädning under ca 2 månader. Detta är däremot extremt ovanligt och det är svårt att hitta fler exempel än just det i Örebro där man krävt återbetalning av hyra på grund av bristfällig städning av entré och trappa. 

Stor dörrmatta och golvvärme/element

Även om trappstädning sker regelbundet så kan vissa saker genomföras för att städningen ska bli effektiv och att det inte dras in lika mycket smuts som annars. En viktig punkt är en stor och rejäl dörrmatta. Det brukar vara en entrématta av vågformad gummi som besökarna kan stampa av sig på när de kommer in. Men det finns även en fördel att ha golvvärme eller ett element precis i början av entrén. De som kommer in med snö och slask på fötterna kommer främst borsta av detta på denna plats. Kan det snabbt torka upp behöver det inte dras in längre in i trapphuset. 

Borste och skyffel

Ställ gärna en stor borste och en skyffel innanför porten som gästerna kan använda om de vill. Självklart ska det inte finnas något krav på att hyresgästerna ska städa trapporna och skotta snö – men en del vill göra rätt för sig och sopa bort grus och snö om man dragit in detta. Att underlätta för alla att hålla det rent gör att mindre entré- och trappstädning behöver ske. De tips som nämns ovan är tagna från ett städbolag i Örebro som främst vänder sig till företagskunder. Här kan du läsa mer om trappstädning i Örebro.

Etablera företag i Örebro

8 jan 2019

Vill du starta ett företagstädning i Örebro finns det en mängd information och hjälp att få. Detta både via kommunens hemsida och exempelvis Nyföretagarcentrum. Här följer ett exempel på hur en nystartad städfirma lättare kan etablera sig i staden och marknadsföra sin hemstädning.

Rådgivning

Nyföretagarcentrum erbjuder gratis rådgivning till nya och redan etablerade företag i Örebro. På deras hemsida står det att rådgivning däremot bara genomförs en dag i veckan – så det gäller att boka in tid i god tid i förväg. Vid individuell rådgivning förväntas man ha en färdig affärsplan och jobba utifrån den.

Exempel: Är målet att erbjuda kunder i Örebro hemstädning ska detta även tydligt framgå på affärsplanen. Vilka är målgruppen? Vad för tjänst ska erbjudas? Hur ska detta erbjudas? Hur ska man nå ut till kunderna? En affärsplan kan laddas hem från Nyföretagarcentrum.se vilken sedan fylls i utifrån företagets mål.

Kurser

Via Nyföretagarcentrum i Örebro går det även att köpa specifika kurser. Dessa är generella och inte knutna till en viss bransch. Kommer du driva städföretaget själv och göra allt själv? Kommer du utföra hemstädning, bokföring och marknadsföring på egen hand? Då kan det vara en fördel att gå ”Bokföring för alla del 1” eller ”Bygg ditt varumärke”.

Gör din affärsplan

Via affarsplanen.com går det att skapa en egen affärsplan. En tjänst som är gratis att använda och som rekommenderas av Nyföretagarcentrum i Örebro. Det första som sker är att man skapar en användare vilket gör att affärsplanen finns sparad och kan revideras i efterhand.

Fördelen med att använda detta verktyg är att man så tydligt bygger en affärsplan utifrån de förutsättningar man har. Affärsplanen i detta fall bör alltså innefatta följande:

Marknad?  – Vilka ska din hemstädning vända sig mot? Vilken är den primära kundgruppen?

Vad? – Vad är det som ska säljas? I detta fall är det enkelt – hemstädning.

Varför? – Varför ska kunderna köpa hemstädning av dig istället för från ett annat städbolag?

Marknad och Marknadsföring? – Hur stor är marknaden idag och hur ska du nå dina kunder?

Pris och ekonomi? – Vilket pris tar konkurrenterna för sin hemstädning? Vad kommer du att ta? Ska det vara priset som du ska konkurrera med eller finns det andra fördelar?

Lokaler och utrustning?  - Vilken grundläggande utrustning behöver företaget primärt köpa in och vad behövs löpande? Ska det finnas ett kontor eller är det ett rörligt företag med basen hemma hos dig?

Allmänna informationsträffar

Ett par dagar per månad anordnas det Starta-Eget informationsträffar i Örebro. Vilka datum som är aktuella går att se under Örebro på Nyforetagarcentrum.se. Här framgår även vilka träffar som är på annat språk än svenska. Dessa är helt kostnadsfria och någon föranmälan behövs inte. Dessa är på Rudbecksgatan 26 i Örebro.

hemstädningörebro.se är ett framgångsrikt företag som etablerat sig i staden.

Det har du rätt till i en hyresrätt

27 dec 2018

Det är trots allt inte alla som känner till vad man har rätt till när det kommer till olika hushållsnära tjänster, som det heter. Städning, flytthjälp, trädgårdsarbete, tvättning, hjälp med IT-uppkopplingar, reparationer av vitvaror, personliga hjälptjänster, barnpassning och mycket annat, ingår i det som kallas Rut-avdraget. Alla dessa slags tjänster, är berättigade till avdrag på skatten, som du samlar ihop när du ska deklarera. Mågna företag drar av det så att du slipper se den fulla summan. Och den summa som du får dra av som mest, under ett helt år, om du är under 65 år, är 25.000 kronor och det dubbla om du är över 65.

Dessa tjänster ingår i Rot-avdraget

Har du i stället behov av byggtjänster såsom renovering, hantverkshjälp såsom VVS, golvslipning, tapetsering, måleri, montering eller liknande tjänster, är berättigade till Rot-avdrag på som högst 50.000 kronor per person och per år. För att få dra av både Rot-avdrgaet och Rut-avdraget är det viktigt att det är du som bor den bostad där antingen renoveringen, eller de andra hushållsnära tjänsterna äger rum, och du måste betala för tjänsterna själv. Du kan även alltså dra av Rot- och Rut-advragen för sådant som har skett i garage, förråd, tvättstuga, fritidshus, andelslängehet eller stuga osm du hyr, eller äger. Du som har en hyresrätt har alltså lika stor rätt att anlita dessa olika rot- och rut-tjänster som den som har en bostadsrätt.    

Anlita rätt firma till Rut-tjänsterna

När du ska anlita en firma, till exempel för flytt, är det viktigt att ni kommer överens om priset, innan de sätter igång med flyttstädningen. Det är också bra om du som kund, får garantier på hur de ska städa för att du ska bli nöjd. Är det då så att hyresvärden eller de nya ägarna av bostaden inte är nöjda med flyttstädningen, kan du som kund kräva att företaget kommer och städar tills det är så rent att ingen kan klaga på städningen. Då är det viktigt att du har fåttt garantier på flyttstädningen så att du inte måste betala mer för att de kommer och städar på nytt.

Anlita flyttstädning i Örebro

Bro du i Örebro kan du få ett rimligt pris på din flyttstädning. Då behöver du inte känna att du behöver lägga alla pengar på flyttstädningen. Om du så vill kan du även be ett och samma företag att både komma och packa, transportera och flyttstäda din gamla bostad.

Så genomför du en bra trappstädning

25 okt 2018

Många gånger är det en bostadsrstädningättsförening eller en fastighetsägare som beställer in en trappstädning från en firma. Det är dock inte ovanligt om att exempelvis bostadsrättsinnehavare i en liten förening och fastighet turas om med att sköta trappstädningen, eftersom att det sänker de fasta kostnaderna. En bra trappstädning behöver inte vara särskilt dyrt att anlita – men ibland kan det faktiskt löna sig att göra den själv.

Så hur gör man egentligen? Till att börja med kan man påtala att ett trapphus som inte är välstädat ger ett ganska dåligt intryck av fastigheten, oavsett hur fräsch den är i övrigt. Även om den byggdes för bara något år sedan kommer den att se sliten ut om en trappstädning aldrig har gjorts. Något annat att ta i beaktning är ett smutsigt trapphus inte är särskilt trevligt för någon som har allergi mot damm.

Slarva inte med entrémattorna

Stora entrémattor är ofta det som samlar upp mest damm, smuts och annat som man helst inte vill ha i trapphuset. Det går givetvis att dammsuga dem med en grövre dammsugare, men det bästa är om man har vatten och ett lämpligt rengöringsmedel, samt att man har möjlighet att låta dem hänga på tork innan de läggs ned på golvet igen.

Ta alla utrymmen

I riktigt stora trapphus och på större ytor, kan städföretag ha maskiner till sin hjälp. Det här är dock sällan fallet hos privatpersoner eller mindre bostadsrättsföreningar. Det som brukar fungera bäst är att använda sig av dukar samt mikrofibermoppar för hela städningen.

Putsa fönster

Rena fönster ger ett betydligt vackrare intryck än skitiga. Det märks mest när ljuset faller in i trapphuset genom fönstret – fläckar och smuts syns väldigt tydligt då. Att putsa fönster är således något som bör göras periodvis. Något annat att tänka på är fönsterbrädor och karmar, där en hel del damm tenderar att samlas. Dessa kan helt enkelt torkas av.

... eller anlita en firma

Alternativet, istället för att göra det själv, är att anlita en firma. När man gör detta är det lämpligt att ta in många olika offerter från olika aktörer. Så här kan du göra:

  1. Sök på internet efter t.ex. ”trappstädning Kungsholmen offerter” (byt ut Kungsholmen mot ditt område)

  2. Nu bör du säkerligen ha fått upp flera städfirmor i Kungsholmen. Kontakta flera av dem (kom ihåg att ha samma uppdragsbeskrivning till alla).

  3. Vänta och jämför priser och vad som ingår.

Ett annat alternativ är att använda sig av en offerttjänst. Det är en hemsida som har serviceföretag anslutna till sig. När du skickar in en uppdragsbeskrivning till dem skickar de vidare den till de anslutna företagen i ditt närområde, det vill säga Kungsholmen i det här exemplet. Det här är ett effektivt sätt att säkerställa att du betalar ett rimligt pris.

Läs mer om trappstädning. 

 

Behöver du en pålitlig städhjälp hemma?

10 okt 2018

Behöver du hemstädning till ditt hem i Stockholm? Det är inget konstigt numera med att anlita hemstädning. Borta är den gamla pigdebatten om att Rut-avdragen skulle kasta oss tillbaka till tiden när pigorna städade våra hem och stod med "mössan i handen", neg och var tacksam för små slantar som de fick när de städade överklassens hem. Numera är det alla sorters hem som anlitar städhjälp i Stockholm.

Billigaste städhjälpen i Stockholm?

Detta kan vara den billigaste städhjälpen som du kan få i Stockholm. Med städfirman En Renare Vardag får du hemstädning i Stockholm för cirka 169 kronor i timmen. Med hjälp av nämnda Rut-avdrag har det blivit ännu billigare att anlita ett hemstädningsföretag för din hemstädning. Du får en hemstädning med hög kvalitet, samma person som kommer hem och städar åt dig när du vill ha hemstädningen. Du får nöjd-kund-garanti och får då extra garanti att du blir nöjd och att de är noggranna med sin städning av ditt hem. Vidare har de egen ansvarsförsäkring, personalförsäkring, och inga dolda avgifter, som till exempel "inställelseavgifter, fakturaavgifter eller resekostnader" som du måste betala. Dessutom blir du garanterad att städpersonalen inte yppar något om det hem som de kommer och städar hos.

Du får en noggrann hemstädningshjälp i Stockholm

Varje städare får en lista som de ska bocka av. Detta för att kunna garantera att ingen av En Renare Vardags städare skulle glömma någon detalj. På så sätt kan de garantera kvaliteten på städningen. Och företaget vet att deras städare alltid städar efter samma lista. De utbildar sina städare så att alla gör på liknande sätt och kan på så sätt garantera att det blir en städning av hemmen med hög kvalitet. Du som kund får en städare som har en viss städnins med utbildning av sin arbetsgivare som är medveten om att alla, inte automatiskt, kan städa utan är medvetna om att många städare kan behöva en hemstädningsutbildning där de får lära sig att se vad som behöver göras och var de behöver lägga extra energi för att få det rent och klart.

Tveka inte att anlita hemstädningshjälp i Stockholm

Så behöver du städhjälp kan du alltid få det i Stockholm till ett bra och rimligt pris som inte gräver hål i din plånbok. Det är ju inte meningen att endast de välbeställda ska kunna anlita hemstädning i Stockholm. Även äldre och pensionärer kan behöva hemstädning då och då, eftersom de kanske inte kan eller orkar göra detta själva och kan med hjälp av en regelbunden hemstädning bo kvar i sina hem.

← Äldre inlägg