Städa kök

Blogg

Att rengöra köksfläkt

21 aug 2019

 

Att rengöra köksfläkt kan vara ganska så svårt. Många är det som hoppar över den delen av en köksrengöring då det är lätt att man tycker att det är för krångligt. Men om man följer vårt tips om hur man lättast rengör en köksfläkt så går arbetet som en dans. Så här kan du göra:

Rengöra med dundermedel i diskhon

Om du känner till hur man enklast tar isär delarna å en köksfläkt, går det snabbt att rengöra de olika delarna. Beroende på hur din köksfläkt är tillverkad, kan man enkelt ta isär delarna på den. De vanligaste och enklaste köksfläktarna har ett filter som sitter mellan två plastdelar som bildar en ram kring själva filtret. Då tar man isär de båda plastdelarna som bildar ramen kring filtret. Sedan lägger man filtret och plastdelarna i vatten i diskhon. Sedan häller man i rengöringsmedel och låter delarna ligga i rengöringsmedlet tills de har blivit rena. Vill man använda något annat och starkare medel än diskmedel och rengöra särskilt filtret som kan vara fullt av fett, kan man förslagsvis rengöra filtret i en kastrull. Först häller man i vatten i kastrullen. Sedan häller man på med bikarbonat (bakpulver) och ättika. Låt koka upp. Lägg sedan filtret i kastrullen och låt koka. Sedan är det bara att låta filtret torka på ett diskställ. De andra delarna i köksfläkten kan man diska på sedvanligt sätt.

Rengöra delarna i diskmaskinen

Vill man kan man även, rengöra delarna i en diskmaskin. Ta isär alla delarna i köksfläkten. Lägg sedan alla delarna i diskmaskinen. Lägg i diskmaskinspulver eller en tablett och låt diskmaskinen gå på några minuter. Sedan är det bara att lägga tillbaka delarna i köksfläkten och installera filtret.

När du vill rengöra mer än en köksfläkt och behöver få till en storstädning i Stockholm kan du läsa mer här

Så ska en flyttstädning se ut

31 jul 2019

När det är dags att flytta finns det så många praktiska saker som man måste ta hand om. Det är själva bostaden som måste ordnas, så att man vet vart man ska flytta. Man måste skaffa nytt arbete, eller komma in på de studier som man önskar. Man måste packa alla sina saker, och tömmar hela den gamla bostaden innan flyttlasset kan gå iväg. Sedan måste man flyttstäda så att hyresvärd eller nästa bostadsägare blir nöjd med flyttstädningen. Det gäller att se till så att hela bostaden är helt fläckfri och ren. Det är inte det lättaste och kraven är höga på flyttstädningen.

Så bör en flyttstädning se ut

1. I köket bör alla vitvaror städas ur. Frysen måste frostas av och sedan rengöras inuti, dörren rengöras, och även ovanpå, om man har en friliggande frys. I kylskåpet tar man ut alla lösa delar och diskar dem. Sedan torkar man rent i hela kylskåpet. Här tar man även kylskåpsdörren och torkar rent, plus ovanpå kylen om den också är friliggande. Diskmaskin ska tömmas på vatten och rengöras inuti. Spisen och framför allt ugnen ska rengöras noggrant. Även mikron måste rengöras inuti, utanpå och ovan mikron. Glömt inte att torka rent under den.

2. I badrummet ska handfat, toastol och badkar rengöras lika noggrant som i köket. Ta loss toaringen på toastolen och rengör toaringen ordentligt. Torka rent sedan hela toastolen. Häll i rengöringsmedel i toastolen. Låt verka. Torka rent på handfat, badkar och badrumsskåp. Glöm inte att rengöa ovanpå badrumsskåpet. Rengör sedan allt kakel och klinker och i fogarna. Rengör även eventuell tvättmaskin, tumlare och torkskåp. I tvättmedelsfacket måste man få bort allt tvättmedel.

3. I alla rum måste man rengöra fönster, fönsterbrädor, fönsterlister och fönsterkarmar. Det ska glänsa om fönstren innan du är klar med dem. Sedan bör du hänga av elementen och rengöra dem bakom element, ovanpå och på utsidan. Alla vägguttag måste rengöras, liksom strömbrytare. Alla golvlister, dörrkarmar och eventuellt andra lister måste torkas helt rena.

Till sist tar man golven och städar rent genom att dammsuga och moppa golven. Finns det särskilda fläckar på golv eller väggar måste man rengöra dem ordentligt. Fläckar på tapet regörs lättast med diskmedel. Oljefläckar tas bort med aceton. Fettfläckar tas även bort med diskmedel. Lim tas bort med en skrapa, på golv, inte på tapeten.

Tycker du att det låter för svårt att flyttstäda själv? Anlita då en städfirma för flyttstädning i Uppsala: https://www.flyttstädninguppsala.biz.

Så bör en flyttstädning vara

23 jun 2019

När det kommer till flyttstädning bör den vara perfekt. I princip. Kraven på en flyttstädning är väldigt höga. Flyttar man till exempel från en hyrd bostad, kommer hyresvärden och torkar fingret på ovansidan av dörren och listerna, synar toalettstol, ugn, spis och golvlister och underkänner flyttstädningen om det finns det minst dammkorn kvar som hyresvärden kan hitta. Flyttar man ur en bostadsrätt eller villa, kan man räkna med att flyttstädningen ska hålla samma standard som Mäklarsamfundet har bestämt att en flyttstädning ska hålla. I princip innebär en flyttstädning att den ska vara hel fläckfri. Det ska inte finnas någon smuts överhuvudtaget någonstans alls.

Anlita flyttstädningsfirma

Om man i stället för att oroa sig över flyttstädningen, bokar in en städfirma som utför själva flyttstädningen kan man boka in en sådan, för några tusenlappar. Hur mycket det kommer att kosta, beror på hur stor bostaden är. Kom ihåg att det finns möjlighet att dra av på inkomstskatten för flyttstädningen. Den är på 75.000 kronor per år och som högst 30 procent av arbetskostnaden per person och per år. Det sänker priset ganska så effektivt. Bor du i Göteborg och behöver flyttstädningen i Göteborg, kan du börja med att googla "flyttstädning Göteborg" för att få några kontaktuppgifter till städfirmor som gör flyttstädningar i den staden. Annars skriver du in den ort där du behöver flyttstädningen i Googles sökfält. Sedan är det bara att ta kontakt och fråga om offert och referenser.

Viktigt med F-skattsedel

Det viktigaste som du bör kontrollera innan du bestämmer dig för en städfirma är att det är ett företag som har F-skattsedel. Utan en sådan, blir Rut-avdraget ogiltigt. Ett annat krav är att de arbetar noggrant. Här bör man absolut se upp med att boka in en städfirma som har mycket låga priser. De flesta städfirmor som har otroligt låga priser, städar knappt alls och det är inte alls säkert att en sådan flyttstädning ens blir godkänd. De flesta städfirmor som tar mycket låga priser tänker att man "får vad man betalar för" och städar knappt alls, vilket gör hela jobbet ogjort. Varför ska man då anlita en billig städfirma som knappt utför den tjänst som man ändå bokar in dem för? Då är det mycket bättre att anlita en städfirma som gör jobbet mycket noggrant och tar betalt för det. Här kan du läsa om en städfirma i Göteborg som utför flyttstädningar som definitivt blir godkända med konstens alla regler: flyttstädningigöteborg.com.

Så bör trappstädning i Stockholm vara

3 jun 2019

Har man en bostadsrättsförening (BRF) i Stockholm är det säkert många både bland dem som bor i fastigheten och olika gäster som kommer till huset. Många BRF:er ser dessutom till att hyra ut bottenvåningen till olika företag. Har man en attraktiv adress i centrala Stockholm är det mycket efterfrågat att kunna hyra bottenvåningen till sitt företag. Har man hyrt ut en del av sin fastighet till ett företag, är det mycket viktigt att ha en regelbunden trappstädning i Stockholm

Det blir smutsigt

Utan en regelbunden trappstädning blir det mycket smutsigt. När det går många människor på samma ställa, drar alla in smuts, sand, grus och annat som inte hör hemma i ett trapphus. Ett trapphus bör vara skinande rent när man kommer in i en fastighet som på en fin adress i Stockholm. Väggarna bör vara rena och fria från graffitti-klotter. Golvet bör vara helt rent från sand och grus. Entrémattan bör vara helt ren. Ledstänger i trappan bör vara fläckfria, liksom alla trappsteg ska vara rena.

Det ser ut som misär

Det finns många trapphus som påminner om misär. Det är trapphus som har sett sin senaste ommålning för 40 år sedan, minst. Väggarna ser ut som om de var målade någon gång på 80-talet. Är själva trappstegen svarta av smuts ser det ut som misär i trapphuset. Det kan finnas allehanda graffittiklotter i trapphuset. Det gör att det ser ut som ett ställe som Gud glömde.

Det blir ohygieniskt

Med smutsen, sanden och gruset kommer det in bakterier som kan göra det ohygieniskt att vistas i trapphuset. Har man ett smutsigt trapphus som både ser ut som misär, som är smutsigt och som är ohygieniskt så vill inte kunderna (till företaget) komma till adressen. Inte heller vill gästerna eller de boende komma till adressen. Det blir dessutom mycket svårt att sälja bostäder i det hus som har ett smutsigt trapphus. Det ger nämligen inget bra intryck att ha ett ostädat trapphus.

Anlita städfirma till trappstädningen

Då är det så mycket bättre att anlita en städfirma som kan komma ut och städa trapphuset så att både de boende, hyresgäster och andra blir nöjda med trappstädningen i Stockholm. Anlita någon som erbjuder just trappstädning. Det är nämligen inte alla städföretag som gör det nämligen. För att utföra en bra trappstädning är det viktigt att de arbetar snabbt, noggrant och att städfirman är pålitlig, så att de faktiskt städar trappan ordentligt.

Trippel dubblering för Rut i Moderaternas budget

10 feb 2019

Visste du att dagens regering har tripplat möjligheten för Rut-avdragen? I höstas röstade riksdagen igenom Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019. I den dubblerades möjligheterna för Rut-avdrag med det tredubbla. Så istället för att göra avdrag för högst 25.000 kronor per år och per person kommer vi nu att kunna göra avdrag för 75.000 kronor per år och per person. Vi gissar att detta kommer till att leda till 1) alltfler kommer att anlita fler hushållnära tjänster och 2) alltfler företag kommer att slå sig in på banan och konkurrera om jobben på marknaden. Med denna ökning av Rut-advragen kommer det också finnas utrymme för fler företag.

Den tjänst som ökat mest är hemstädning

Allra mest populär har hemstädningen varit. Bara under 2017 gjordes det avdrag för minst 1 miljard kronor, och hittills har vi inte sett någon minskning på efterfrågan på den tjänsten. Det är alltså mest populärt att anlita hemstädning av våra hem. Och vi anser inte det är konstigt alls, med tanke på alla stressade småbarnsföräldrar och alltfler äldre som bor hemma trots att de egentligen behöver bo på vårdhem eller servicehus. Med 75.000 kronor i avdragsgill subvention kan många få skinande och blanka hem. Det ser vi fram emot.

Välj rättvist och ansvarstagande hemstädningföretaget

Här listar vi några kriterier som vi tycker är viktiga när det kommer till att välja mellan ett 100-tal hemstädningsföretag i Stockholm och ett 10-tal som utför hemstädning i Nacka i Stockholm. Här tycker vi det är viktigt att det inte är företag som utnyttjar sin personal eller som brister i att betala sina skatter och arbetsgivaravgifter. Då bidrar man ju som privatperson till att gynna fuskande och oseriösa städföretag.

Välj därför enligt följande kriterier:

  1. Städföretag som har kollektivavtal för sina städare. Det innebär att skulle det hända att någon av dem blir sjuka, får de sjukersättning, företaget betalalar deras pensioner dagen som de blir gamla och inte kan arbeta längre.
  2. Städföretag som har egen ansvarsförsäkring. Skulle det hända – och en olycka händer så lätt, då ska inte kunden betala för det som händer. Det ska städföretaget betala. Allt kan ju hända när någon annan kommer hem till dig och det ska inte du råka ut för.
  3. Städföretaget ska ha F-skattsedel och betala sina skatter, som alla andra.
  4. Ha en rimlig offert. Det ska ju inte kosta hur mycket som helst att få en hemstädning.
  5. Ha goda referenser. Det är ju tyvärr inte alla som sätter en ära i att göra ett så bra jobb som möjligt. 

En jämförelse av städföretag i Uppsala

1 feb 2019

städföretag

Är det någon skillnad på städföretagen i Uppsala utöver priset? Är det värt att jämföra dem mot varandra innan hemstädning beställs? Ja, visst finns det tydliga skillnader.

De flesta som ska beställa hemstädning väljer att utgå från priset hos de olika städföretagen och väljer sedan de som ger lägst pris. Men priset är knappast det enda som skiljer företagen åt. När fem städföretag i Uppsala ställs mot varandra, utifrån deras hemstädning, visar sig flera andra faktorer variera. Här är det som fick det bästa resultatet när undersökningen summerades: hemstädninguppsala.com/

Vill du anlita miljöcertifierad hemstädning?

Ett av företagen marknadsför sig med ”miljövänlig städning”. De använder därmed enbart miljövänliga produkter och har ett tydligt miljöfokus i arbetet. Detta genom att exempelvis välja bort engångsprodukter och välja städmaterial som är hållbara i längden.

Önskar du anpassad städning?

En del av företagen i Uppsala skriver på sina hemsidor exakt vad som ingår i deras hemstädning. Det är en lista över vad som ska städas – och vad som inte kommer att städas. För de flesta passar denna form av hemstädning då många efterfrågar liknande tjänster. Men för andra är det viktigt att kunna anpassa städningen helt efter egna behov. Kanske vill du välja bort vissa delar till förmån för andra.

Vill du ha kostnadsfritt besök och offert?

Så länge du bor inom Uppsala brukar det inte vara några problem att få gratis hembesök. Företaget kommer ut och går igenom vad du vill ha städat under kommande hemstädning och ger därefter en offert. Andra har valt att enbart erbjuda denna tjänst i samband med att en städning genomförs.

Vill du ha mer hjälp än bara städning?

Hemstädning är den vanligaste städtjänsten. Detta om man ser till den summa som varje år läggs på hushållsnära tjänster och städning. Att ha denna städhjälp innebär även att ytterligare hushållsnära tjänster kan beställas.

Även på denna punkt är det skillnad mellan städbolagen. En del har enbart hemstädning, storstädning och andra städtjänster. Andra kan även erbjuda barnvakt, trädgårdsskötsel, tvätt och strykning. När ändå personal är på plats i hemmet kan man passa på att få hjälp med andra hushållsnära tjänster.

Vad får det kosta?

Som nämndes i inledningen är det priset som de flesta titta på och det är helt avgörande för flera kunder. För att hitta bästa priset är bästa vägen att be om offert från flera städföretag. Detta oavsett om man önskar ett enstaka städtillfälle eller som löpande abonnemang. Prisskillnaderna var mycket stora mellan de jämförda företagen men samtidigt är det även olika mycket som ingår i tjänsterna. 

Renare trapphus i fem punkter

1 feb 2019

Även om många inte tänker på hur välstädat, ljust och fräscht det är i ett trapphus så påverkas man av detta. Det är första intrycket som ges när man kliver in i trapphuset. Ett ljust, fräscht och välstädat trapphus gynnar inte bara de som bor i bostaden utifrån att man trivs bättre utan minskar även risken för skadegörelse genom att det är mer upplyst. Ett städbolag som är verksamt i Örebro nämner bland annat dessa punkter för ett renare och snyggare trapphus. 

Regelbunden trappstädning

Att ett städbolag nämner ”regelbunden trappstädning” som första punkten till ett renare trapphus är kanske inte helt oväntat. De tjänar självklart på att lyfta fram sina tjänster och framhäva att de är nödvändiga. Men i detta fall har de en tydlig poäng. För dig som bor i en hyresrätt ska trappstädning och underhåll av gemensamma utrymmen ingå i hyran. Det är på så vis något man både ska kunna förvänta sig och kunna kräva. För några år sedan krävde till och med Hyresgästföreningen i Örebro att ett fastighetsbolag skulle återbetala delar av hyran till hyresgästerna eftersom det inte hade utförts trappstädning under ca 2 månader. Detta är däremot extremt ovanligt och det är svårt att hitta fler exempel än just det i Örebro där man krävt återbetalning av hyra på grund av bristfällig städning av entré och trappa. 

Stor dörrmatta och golvvärme/element

Även om trappstädning sker regelbundet så kan vissa saker genomföras för att städningen ska bli effektiv och att det inte dras in lika mycket smuts som annars. En viktig punkt är en stor och rejäl dörrmatta. Det brukar vara en entrématta av vågformad gummi som besökarna kan stampa av sig på när de kommer in. Men det finns även en fördel att ha golvvärme eller ett element precis i början av entrén. De som kommer in med snö och slask på fötterna kommer främst borsta av detta på denna plats. Kan det snabbt torka upp behöver det inte dras in längre in i trapphuset. 

Borste och skyffel

Ställ gärna en stor borste och en skyffel innanför porten som gästerna kan använda om de vill. Självklart ska det inte finnas något krav på att hyresgästerna ska städa trapporna och skotta snö – men en del vill göra rätt för sig och sopa bort grus och snö om man dragit in detta. Att underlätta för alla att hålla det rent gör att mindre entré- och trappstädning behöver ske. De tips som nämns ovan är tagna från ett städbolag i Örebro som främst vänder sig till företagskunder. Här kan du läsa mer om trappstädning i Örebro.

Etablera företag i Örebro

8 jan 2019

Vill du starta ett företagstädning i Örebro finns det en mängd information och hjälp att få. Detta både via kommunens hemsida och exempelvis Nyföretagarcentrum. Här följer ett exempel på hur en nystartad städfirma lättare kan etablera sig i staden och marknadsföra sin hemstädning.

Rådgivning

Nyföretagarcentrum erbjuder gratis rådgivning till nya och redan etablerade företag i Örebro. På deras hemsida står det att rådgivning däremot bara genomförs en dag i veckan – så det gäller att boka in tid i god tid i förväg. Vid individuell rådgivning förväntas man ha en färdig affärsplan och jobba utifrån den.

Exempel: Är målet att erbjuda kunder i Örebro hemstädning ska detta även tydligt framgå på affärsplanen. Vilka är målgruppen? Vad för tjänst ska erbjudas? Hur ska detta erbjudas? Hur ska man nå ut till kunderna? En affärsplan kan laddas hem från Nyföretagarcentrum.se vilken sedan fylls i utifrån företagets mål.

Kurser

Via Nyföretagarcentrum i Örebro går det även att köpa specifika kurser. Dessa är generella och inte knutna till en viss bransch. Kommer du driva städföretaget själv och göra allt själv? Kommer du utföra hemstädning, bokföring och marknadsföring på egen hand? Då kan det vara en fördel att gå ”Bokföring för alla del 1” eller ”Bygg ditt varumärke”.

Gör din affärsplan

Via affarsplanen.com går det att skapa en egen affärsplan. En tjänst som är gratis att använda och som rekommenderas av Nyföretagarcentrum i Örebro. Det första som sker är att man skapar en användare vilket gör att affärsplanen finns sparad och kan revideras i efterhand.

Fördelen med att använda detta verktyg är att man så tydligt bygger en affärsplan utifrån de förutsättningar man har. Affärsplanen i detta fall bör alltså innefatta följande:

Marknad?  – Vilka ska din hemstädning vända sig mot? Vilken är den primära kundgruppen?

Vad? – Vad är det som ska säljas? I detta fall är det enkelt – hemstädning.

Varför? – Varför ska kunderna köpa hemstädning av dig istället för från ett annat städbolag?

Marknad och Marknadsföring? – Hur stor är marknaden idag och hur ska du nå dina kunder?

Pris och ekonomi? – Vilket pris tar konkurrenterna för sin hemstädning? Vad kommer du att ta? Ska det vara priset som du ska konkurrera med eller finns det andra fördelar?

Lokaler och utrustning?  - Vilken grundläggande utrustning behöver företaget primärt köpa in och vad behövs löpande? Ska det finnas ett kontor eller är det ett rörligt företag med basen hemma hos dig?

Allmänna informationsträffar

Ett par dagar per månad anordnas det Starta-Eget informationsträffar i Örebro. Vilka datum som är aktuella går att se under Örebro på Nyforetagarcentrum.se. Här framgår även vilka träffar som är på annat språk än svenska. Dessa är helt kostnadsfria och någon föranmälan behövs inte. Dessa är på Rudbecksgatan 26 i Örebro.

hemstädningörebro.se är ett framgångsrikt företag som etablerat sig i staden.

Det har du rätt till i en hyresrätt

27 dec 2018

Det är trots allt inte alla som känner till vad man har rätt till när det kommer till olika hushållsnära tjänster, som det heter. Städning, flytthjälp, trädgårdsarbete, tvättning, hjälp med IT-uppkopplingar, reparationer av vitvaror, personliga hjälptjänster, barnpassning och mycket annat, ingår i det som kallas Rut-avdraget. Alla dessa slags tjänster, är berättigade till avdrag på skatten, som du samlar ihop när du ska deklarera. Mågna företag drar av det så att du slipper se den fulla summan. Och den summa som du får dra av som mest, under ett helt år, om du är under 65 år, är 25.000 kronor och det dubbla om du är över 65.

Dessa tjänster ingår i Rot-avdraget

Har du i stället behov av byggtjänster såsom renovering, hantverkshjälp såsom VVS, golvslipning, tapetsering, måleri, montering eller liknande tjänster, är berättigade till Rot-avdrag på som högst 50.000 kronor per person och per år. För att få dra av både Rot-avdrgaet och Rut-avdraget är det viktigt att det är du som bor den bostad där antingen renoveringen, eller de andra hushållsnära tjänsterna äger rum, och du måste betala för tjänsterna själv. Du kan även alltså dra av Rot- och Rut-advragen för sådant som har skett i garage, förråd, tvättstuga, fritidshus, andelslängehet eller stuga osm du hyr, eller äger. Du som har en hyresrätt har alltså lika stor rätt att anlita dessa olika rot- och rut-tjänster som den som har en bostadsrätt.    

Anlita rätt firma till Rut-tjänsterna

När du ska anlita en firma, till exempel för flytt, är det viktigt att ni kommer överens om priset, innan de sätter igång med flyttstädningen. Det är också bra om du som kund, får garantier på hur de ska städa för att du ska bli nöjd. Är det då så att hyresvärden eller de nya ägarna av bostaden inte är nöjda med flyttstädningen, kan du som kund kräva att företaget kommer och städar tills det är så rent att ingen kan klaga på städningen. Då är det viktigt att du har fåttt garantier på flyttstädningen så att du inte måste betala mer för att de kommer och städar på nytt.

Anlita flyttstädning i Örebro

Bro du i Örebro kan du få ett rimligt pris på din flyttstädning. Då behöver du inte känna att du behöver lägga alla pengar på flyttstädningen. Om du så vill kan du även be ett och samma företag att både komma och packa, transportera och flyttstäda din gamla bostad.

Så genomför du en bra trappstädning

25 okt 2018

Många gånger är det en bostadsrstädningättsförening eller en fastighetsägare som beställer in en trappstädning från en firma. Det är dock inte ovanligt om att exempelvis bostadsrättsinnehavare i en liten förening och fastighet turas om med att sköta trappstädningen, eftersom att det sänker de fasta kostnaderna. En bra trappstädning behöver inte vara särskilt dyrt att anlita – men ibland kan det faktiskt löna sig att göra den själv.

Så hur gör man egentligen? Till att börja med kan man påtala att ett trapphus som inte är välstädat ger ett ganska dåligt intryck av fastigheten, oavsett hur fräsch den är i övrigt. Även om den byggdes för bara något år sedan kommer den att se sliten ut om en trappstädning aldrig har gjorts. Något annat att ta i beaktning är ett smutsigt trapphus inte är särskilt trevligt för någon som har allergi mot damm.

Slarva inte med entrémattorna

Stora entrémattor är ofta det som samlar upp mest damm, smuts och annat som man helst inte vill ha i trapphuset. Det går givetvis att dammsuga dem med en grövre dammsugare, men det bästa är om man har vatten och ett lämpligt rengöringsmedel, samt att man har möjlighet att låta dem hänga på tork innan de läggs ned på golvet igen.

Ta alla utrymmen

I riktigt stora trapphus och på större ytor, kan städföretag ha maskiner till sin hjälp. Det här är dock sällan fallet hos privatpersoner eller mindre bostadsrättsföreningar. Det som brukar fungera bäst är att använda sig av dukar samt mikrofibermoppar för hela städningen.

Putsa fönster

Rena fönster ger ett betydligt vackrare intryck än skitiga. Det märks mest när ljuset faller in i trapphuset genom fönstret – fläckar och smuts syns väldigt tydligt då. Att putsa fönster är således något som bör göras periodvis. Något annat att tänka på är fönsterbrädor och karmar, där en hel del damm tenderar att samlas. Dessa kan helt enkelt torkas av.

... eller anlita en firma

Alternativet, istället för att göra det själv, är att anlita en firma. När man gör detta är det lämpligt att ta in många olika offerter från olika aktörer. Så här kan du göra:

  1. Sök på internet efter t.ex. ”trappstädning Kungsholmen offerter” (byt ut Kungsholmen mot ditt område)

  2. Nu bör du säkerligen ha fått upp flera städfirmor i Kungsholmen. Kontakta flera av dem (kom ihåg att ha samma uppdragsbeskrivning till alla).

  3. Vänta och jämför priser och vad som ingår.

Ett annat alternativ är att använda sig av en offerttjänst. Det är en hemsida som har serviceföretag anslutna till sig. När du skickar in en uppdragsbeskrivning till dem skickar de vidare den till de anslutna företagen i ditt närområde, det vill säga Kungsholmen i det här exemplet. Det här är ett effektivt sätt att säkerställa att du betalar ett rimligt pris.

Läs mer om trappstädning. 

 

Behöver du en pålitlig städhjälp hemma?

10 okt 2018

Behöver du hemstädning till ditt hem i Stockholm? Det är inget konstigt numera med att anlita hemstädning. Borta är den gamla pigdebatten om att Rut-avdragen skulle kasta oss tillbaka till tiden när pigorna städade våra hem och stod med "mössan i handen", neg och var tacksam för små slantar som de fick när de städade överklassens hem. Numera är det alla sorters hem som anlitar städhjälp i Stockholm.

Billigaste städhjälpen i Stockholm?

Detta kan vara den billigaste städhjälpen som du kan få i Stockholm. Med städfirman En Renare Vardag får du hemstädning i Stockholm för cirka 169 kronor i timmen. Med hjälp av nämnda Rut-avdrag har det blivit ännu billigare att anlita ett hemstädningsföretag för din hemstädning. Du får en hemstädning med hög kvalitet, samma person som kommer hem och städar åt dig när du vill ha hemstädningen. Du får nöjd-kund-garanti och får då extra garanti att du blir nöjd och att de är noggranna med sin städning av ditt hem. Vidare har de egen ansvarsförsäkring, personalförsäkring, och inga dolda avgifter, som till exempel "inställelseavgifter, fakturaavgifter eller resekostnader" som du måste betala. Dessutom blir du garanterad att städpersonalen inte yppar något om det hem som de kommer och städar hos.

Du får en noggrann hemstädningshjälp i Stockholm

Varje städare får en lista som de ska bocka av. Detta för att kunna garantera att ingen av En Renare Vardags städare skulle glömma någon detalj. På så sätt kan de garantera kvaliteten på städningen. Och företaget vet att deras städare alltid städar efter samma lista. De utbildar sina städare så att alla gör på liknande sätt och kan på så sätt garantera att det blir en städning av hemmen med hög kvalitet. Du som kund får en städare som har en viss städnins med utbildning av sin arbetsgivare som är medveten om att alla, inte automatiskt, kan städa utan är medvetna om att många städare kan behöva en hemstädningsutbildning där de får lära sig att se vad som behöver göras och var de behöver lägga extra energi för att få det rent och klart.

Tveka inte att anlita hemstädningshjälp i Stockholm

Så behöver du städhjälp kan du alltid få det i Stockholm till ett bra och rimligt pris som inte gräver hål i din plånbok. Det är ju inte meningen att endast de välbeställda ska kunna anlita hemstädning i Stockholm. Även äldre och pensionärer kan behöva hemstädning då och då, eftersom de kanske inte kan eller orkar göra detta själva och kan med hjälp av en regelbunden hemstädning bo kvar i sina hem.

När du inte orkar städa köket

27 aug 2018

Avdragen som vi privatpersoner kan göra med hjälp av Rut-avdragen har gjort att vi, vanliga medelinkomsttagare har råd att göra på samma sätt som de som tjänar riktigt bra; anlita hemstädning. Med Rut-avdragen är det inte bara de som äger en bostadsrätt som får dra av, även de som bor i vanliga hyresrätter, får numera dra av Rut-avdrag på sin skatt. Då får man göra ett avdrag på som mest 30 procent av arbetskostnaden och det per person och år. Är man 3-4 som bor på samma adress, får alla 3-4 personer dra av på hemstädningen, men inte mer än 25.000 kronor per person och år.

De äldre har chans att anlita hemstädning

Det har gjort att de äldre som bor kvar hemma, men har kommit till den ålder när de inte orkar städa på samma sätt som förut, kan anlita en hemstädningstjänst. Med hjälp av Rut-avdragen kan de bo kvar hemma och få hemstädning en gång i veckan, eller en storstädning en gång i månaden. Det är en ekonomisk vinst för hela samhället om de äldre kan få bo kvar hemma men få den hjälp som de behöver hemma i stället för att bli tvungen att flytta till ett äldreboende. De blir ofta mycket särme om man flyttar på dem.

Även barnfamljer har råd med hemstädning

Även de unga kan få svårt att få tiden och orken över till hemstädning. Med hjälp av Rut-avdragen får barnfamlijerna också råd att anlita hemstädning. Många barnfamiljer har mycket svårt att få tiden att räcka till allt som ska göras, samtidigt som de ska vara goda föräldrar och ge tiden till att fostra sina barn och vägleda dem. Allt mer av lärandet har också lagts på barnens föräldrar. Ju mer föräldrarna engagerar sig i barnens undervisning, desto bättre går det för dem i skolan. Det innebär ju att alla som har barn i skolan är så illa tvungna att ge dem stöd och råd i barnens lärande.

Förändringar i vårt samhälle kräver mer av alla

Arbetslivet har samtidigt gjort att det krävs mer av var och en. Förväntningarna på varje arbetande svensk, har ökat, liksom stressen och pressen. Vi producerar mer per person jämfört med för 100 år sedan. Det har gjort att det förväntas mer av var och en som arbetar numera. Det leder lätt till utbrändhet om det inte ges utrymme för vila och återhämtning. Därför är det viktigt att inte sätta press på de arbetande föräldrarna att också vara tvungna att ha rena och städade hem. Då kan hemstädning som man anlitar vara en bra lösning på etta dilemma.

Västeråsbor kan behöva mer fritid!

9 jul 2018

Västeråsbor har samma press på sig att klara av livspusslet som resten av Sveriges befolkning. Alla går vi på något sätt in i samma slags "vuxenfabrik". Vi går in som unga och (oförstörda) ungdomar, och kommer ut som vuxna som alla påminner om varandra. Det förväntas av oss att vi ska arbeta heltdi, både kvinnor och män. Det förväntas av oss att vi ska skaffa hem och familj med två eller tre barn. Sedan ska vi skaffa bil och vovve. Vi ska köpa hus och betala av våra banklån, vi ska åka på en solresa minst en gång om året. Sedan ska vi ägan vår fritid till barnens aktiviteter. Tills vi blir gamla och sätts på ett äldreboende.

Ibland kan livspusslet bli omöjligt få ihop

I detta livspussel, är det meningen att vi ska få tid till ett hängivet arbetsliv, där vi ska producera och vara kreativa. Vi ska städa, laga mat, handla mat, inreda och renovera i våra hem. Det är kanske inte så konstigt att många blir sjukskrivna av de förväntningar som ställs på oss. Flest är det kvinnor som blir sjukskrivna eftersom det förväntas mer av en kvinna, att förutom ett heltidsarbete även ta huvudansvaret för hemmet och barnen. Blir det något på arbetet som inte fungerar är det lätt för de kvinnorna att hela livspusslet inte går ihop. Är det då en person som har svårt att säga nej och inte kan sätta gränser för den arbetsbörda som hon tar på sig, är det lätt hänt att hon blir uttröttad och utbränd.

Detta kan du göra för att motverka utbrändhet

Då kan det vara bra att göra vissa saker som kan förebygga en utbrändhet. Man bör bromsa i god tid innan det är för sent. Blir man utbränd är vägen tillbaka mycket svårare än om man kan bromsa i tid. En sak som kan underlätta i livspusslet är att anlita en städfirma. Får föräldrar som har små, eller stora barn hjälp med hemstädningen, kan mycket motverka en ubrändhet för de två vuxna föräldrarna.

Så går det till att anlita hemstädning

Börja att googla hemstädning Västerås, så får. du flera förslag på städfirmor som erbjuder hemstädning i Västerås. När du har fått förslagen av Google, kan du ta kontakt och fråga om offert. Då kan du jämföra priser. Sedan kan du fråga om referenser. Välj då den som har bäst referenser. Det är viktigt att välja vilka du släpper hem till dig. Läs mer om en städfirma som erbjuder hemstädning i Västerås: http://www.hemstädning-västerås.se. Lycka till!

Detta är enda sättet bli av med kvalster i sängen

5 jun 2018

Det är många som är medvetna om att det finns en hel del kvalster som gillar att hålla till i våra sängar. De trivs nämligen av vår kroppsvärme i sängarna. Mest gillar de både fukten och värmen från vår kroppar när vi sover. Då vill de gärna finnas med i sängen och gosa. Kvalster är små, osynliga för blotta ögat, men sätter vi några kvalster i mikroskop ser man att de inte ser särskilt trevliga ut, snarare som riktiga monster, och vi vill inte ha dem i våra sängar. Numera är det ju inte heller, det enda som bor med oss i våra sängarm det finns en hel del bakterier, virus, till och med löss och loppor som gärna vill sova med oss i sängen, men här håller vi oss till kvalster, eftersom det är det vanligaste som lever med oss i sängen.

Så gör du för att bli av med dem

Så vad ska man göra för att bli kvitt dessa oibjudna kvalster? Man ska inte försöka siog på gift i sängen eller liknande då det bara gör oss sjuka. Och kvalster då? Påverkar de oss? Ja, nyser du ofta? Om det är så är risken stor att du har oinbjudna kvalster i din säng.

1. Vädra ur alla lakan innan du bäddar

Vill man bädda sin säng om dagarna, är det enda du kan göra för att inte bädda in dina kvalster i din säng, är att du tar alla lakan och örngott som du har sovit med och vädrar ur dem ordentligt efter varje natt. De ska skakas ur ordentligt utanflr fönstret. När du väl har gjort det, kan du sedan bädda som du önskar.

2. Låt bli att bädda

Om du känner att du inte orkar skaka av alla lakan utomhus efter varje natts goda sömn, kan du också helt enkelt låta bli att bädda. Då trivs inte kvalstren i sängen längre och avviker.

3. Dammsug regelbundet

För att verkligen se till att du inte har en massa kvalster i sängen, kan du se till att dammsuga hela sängen varje vecka – minst.

4. Byt lakan

När du dammsugit sängen, bör du byta lakan. Det förebygger också och gör att kvalstren inte trivs särskilt bra i sängen längre, med fräscha och rena lakan.

5. Ångtvätta bäddmadrassen 

Är man särskilt orolig över att man kanske har några bakterier, loppor, löss eller otrevliga kvalster kvar i sin säng även om man skakar ur lakan, bäddar rent och dammsuger sin säng, kan man som en säkerhetsåtgärd, ångtvätta sin säng. Då kvalster, lopporna och lössen het ånga på sig dör de och du blir av med dem effektivt och garanterat.

Tipset med att ångtvätta bäddmadrassen kommer från entt städföretag som arbetar med hemstädning i Gävle.

Allt detta måste göras i en flyttstädning

20 maj 2018

Den som någon gång har flyttstädat vet hur omfattande en sådan städning är. I princip ska allt mellan golv och tak städas. Har man då precis innan arbetat hårt med själva flytten; packat alla saker, bokat flyttbil, burit upp och ner och fram och tillbaka alla packlådor och möbler kan man lätt vara lite slut när det sedan är dags att städa allt. Då kan det vara bra att ha en lista på allt som behöver städas. Då kan du sedan bara följa den och bocka av för varje uppgift som du sedan har gjort och kan känna dig trygg med att du inte har glömt något.

I köket ska du:

1. Rengöra spisen

Här rengör du ovanpå spisen. Det blir lätt svarta fläckar om man någon gång har fått maten på spisen och det har bränt fast i plattan. Har du en kermamikplatta, bör du rengöra med ett rengöringsmedel avsett just för keramikplattor. Använd inte stålull, för det  förstör plattorna. Använd baksidan av en Scotch-Brite-svamp, eller en diskborste för att få rent på en keramikplatta. Du behöver också rengöra ugnen. Här kan du definitivt använda stålull. Då räcker det med vanligt diskmedel för att rengöra ugnen. Dra också fram spisen och rengöra bakom den. Det är viktigt att inte glömma utrymmet bakom den.

2. Rengöra alla vitvaror

Du behöver frosta av och slå av kyl och frys. Det är bra eftersom du på det sättet ser till att inte glömma någon mat kvar i kyl eller frys. Rengör sedan alla hyllor och luckor i frys och kyl. Glöm inte att torka av kylskåpsdörrar och frysdörrar. Rengör även diskmaskinen. Du kan ta ut det som går att ta ur, och diska med ljummet vatten och diskmaskin. Glöm inte att rengöra även diskmaskinens avlopp där det kan finnas en del matrester. Inte så kul för någon annan att rengöra.

3. Rengöra alla skåp och luckor

När du tömt alla köksskåp är det dags att rengöra dem. Tvätta ur med en trasa och diskmedel. Ta med en svamp och få bort alla aluminiumfläckar om du har sådana i skåpet. Rengör sedan alla skåpdörrar, särskilt vid handtaget där det alltid samlas en massa fingeravtryck.

4. Rengöra alla disk- och arbetsbänkar

Ta med stålull på arbete- och diskbänkar så att du säkert vet att du får bort alla fläckar.

I badrummet ska du:

1. Rengöra allt porslin; handfat

Börja med att rengöra handfatet. Här är det viktigt att inte skrapa porslinet mer än nödvändigt. Använd en mjuk svamp och miljövänlig såpa för att rengöra handfatet. 

2. Badkar

Gör på samma sätt med badkaret. Häll på såpa på blandaren för att rengöra den fri från kalkfläckar. Ta sedan med den mjuka svampen och rengör badkar ordentligt, samt kranarna, duschmunstycket och rören. Rengör även golvbrunnen. 

3. Toalettstol

Sedan är det dags att rengöra toalettstolen. Häll i rengöringsmedel i toalettstolen så att rengöringsmedlet får verka en stund. Häll sedan på rengöringsmedel på toalettringen, torka av. Torka sedan på undersidan av toalettringen och borsta med en toaborste rent hela toastolen. Torka sedan undersidan av toan.

I alla rum ska du:

1. Tvätta fönster

Du måste tvätta alla fönster, inne och utanpå. Rengör även karmarna utanför. Lossa på mellanfönstren och rengör mellanfönstret och i mellanrummet. 

2. Torka av fönsterbrädor

Rengör även fönsterbrädan under fönstret. Ta med stålull om du har någon fläck på brädan. Rengör även under fönsterbrädan.

3. Rengöra alla garderober inuti och utanpå och ovan garderoberna

4. Rengöra element och bakom dem

Det är viktigt att inte glömma att rengöra elementen. Du måste lossa på hakarna för elementen för att rengöra bakom dem. Du kan börja med att dammsuga bakom elementen och sedan ta med en flaskborste så att du kommer åt bakom elementen.

5. Rengör taket och ventiler

Förmodligen har du nog inte rengjort taket i din bostad innan du flyttstädar. Just därför bör du rengöra taket och dammsuga det. Ta sedan med en ren mopp och rengör även taket och rengör den delen av ventilen som du kan se. Om inte du kan se smutsen i ventilen, lär inte den som flyttar in efter dig heller se den.

6. Rengöra dörrar och dörrposter och vägglister

Rengör sedan alla dörrar, särskilt handtagen där det samlas mycket smuts. Glöm inte bort att rengöra ovanpå dörrarna. Rengör karmarna ovanför dörrarna och strömbrytare.

7. Rengöra tapet och vägg om det finns några fläckar

Sedan är det dags att titta på väggarna, om det finns någon fläck, bör du ta en fuktad trasa och lite diskmedel och avlägsna fläcken på tapeten. Om du ser den lär nog även nästa bostadsägare se den.

8. Dammsuga golv och moppa golv

Du kan börja med att dammsuga golvet och sedan moppa det. När du har dammsugit golvet kan du sedan dammsuga golvlisterna och rengöra dem med en fuktig trasa och lite rengöringsmedel.

Anlita en städfirma för din flyttstädning

Om du tyckte detta var för mycket arbete efter att du har flyttat kan du alltid anlita flyttstädning i Norrköping. Som bekant vid det här laget är flyttstädningen avdragsgill vid inkomstdeklarationen, eller så gör företaget åt dig och du betalar endast priset efter avdrag.

← Äldre inlägg